Arne hälsar och tackar Bjargs medlemmar!

Hej!

Skall framföra en hälsning från Arne Rulander, avelsutskottets ordförande och den som var ytterst ansvarig för helgens avelsvisning.

Han uppskattade Bjargs arbete.och alla trevliga funktionärer.  Och när jag berättade att det är flera år sen vi ens arrangerade en egen klubbtävling blev han mäkta imponerad!

Hälsn. Lina

Erfarenheter av avelsvisningen?

Än en gång!

HELA BJARGS STYRELSE TACKAR
ALLA, ALLA, ALLA
SOM VARIT ENGAGERADE MED ALLT I SAMBAND MED AVELSBEDÖMNINGEN I VAGGERYD.

APPLÅDER TILL OSS I BJARG!

VAGGERYD GJORDE SUCCÉ!


Allt pekar på att SIF kommer lägga bedömning i Vaggeryd även nästa år!

Nu måste vi tillsammans tänka till!

Vad var bra?
Vad kan vi göra bättre?
Vad var mindre bra?

Vi har påbörjat en lista. Det gjordes redan i lördags. Inom ett par veckor har vi styrelsemöte och skall göra den totala sammanställningen. Denna skall sen vidare till SIF så att de kan arbeta vidare med den. Med andra ord är det mycket viktigt att vi hjälps åt nu medans allt är färskt.

Så jag ber alla som var där att antingen skriva en kommentar till detta inlägg eller skicka ett mejl till vanliga adressen:

 [email protected]

PS
Alla har väl läst reportagen i JP & VN idag?


Tusen, tusen tack till alla funktionärer!

Succé!

Jag måste skicka ett stort fång rosor till alla medlemmar som ställt upp vid avelsvisningen! Så mycket ros, så mycket beröm och uppskattning som haglat över Bjarg de här dagarna trodde jag inte var möjligt!

SIF, ryttare, hästägare, publik.... Alla har bara haft beröm! Alla vill komma tillbaka! Alla har känt sig väl bemötta, de har uppskattat anläggningen, servicen, möjligheterna....och det underbara vårvädret!

Imorgon är det finaler och många av er kommer att vara på plats, som publik eller funktionärer. Sträck på er! Var stolta över att tillhöra Bjarg! Vi är bäst!

Ses imorgon!

Hälsn. Lina

Rapport från torsdagen & fredagen

Hej!

Igår var vi några som tillbringade hela dagen med förberedelser inför Avelsbedömningen.

Ett hästjobb var att sätta upp staketet på travbanan. Sen var det förberedelser i stallarna och avstämning med SIF. Fram emot eftermiddagen började hästarna komma och sista ekipaget kom inte förrän kl 22. Då var vi både trötta och frusna och kunde ge oss hemåt. Men alla kände vi oss lugna och att läget var under kontroll.

Idag rapporterar Bettina att allt flutit på och att alla upplevde Vaggeryd som mycket positiv. Själv har jag inte varit på plats (nattlig magsjuka), men har förhoppningen att komma imorgon igen. Det är verkligen jättekul att både SIF, ryttare och hästägare är så positiva och bara har haft berömmande ord att säga!

Tillsammans skall Bjarg visa att Vaggeryd är platsen där SIF kan lägga stora aktiviteter, som tex avelsbedömningar & tävlingar!

HEJA BJARG!

Ändrade hålltider!

Hej!

Skall försöka sammanställa lite:

Hålltider:
SIF har ändrat en del. Titta på tidigare inlägg om hålltider. Jag har uppdaterat så att det stämmer med vad som gäller!

Förberedelser:
Vi är några som kommer att var i Vaggeryd och förbereda imorgon. Samlas kl 10:00 vid fiket. På kvällen börjar hästarna komma.

Kom kl 09:00 på fredag!
Vi möte upp kl 09:00 istället för kl 10:00. Detta eftersom incheckningen tidigarelagts från kl 12 till kl 10.

Back-up till sekretariatet:
Ewa är sjuk och är osäker på om hon är pigg till helgen. Vi måste snabbt hitta någon som kan hoppa in för henne alt avlasta, beroende på om hon bli kry eller inte! Det är bråttom för sekretariatet måste vara bemannat på fredag eftermiddag, hela lördagen och söndag fram till lunch.
Du som sitter där skall var snabb att skriva på datorn, van att hantera internet och stresstålig. Men har man detta intygar SIF att detta är en jättekul sak att göra. Två från SIF kommer att finnas på samma plats.

Allt för ikväll. Blogg.se har varit så himla trög ikväll, därför kort & sen uppdatering.

Lina

Fler som vill hjälpa till?

Hej!

Det vore fint om några kunde anmäla sig att vara back-up. Ja, om någon får förhinder eller så. Måste ha några reserver.

Det har tillkommit en arbetsuppgift som vi inte räknat med tidigare. Att sköta resultattavlan. Per Esbjörnsson fixar det fredag och lördag, men vi måste ha in någon som kan sköta den på söndagen! Någon intresserad?


Hör av er till mig på mejlen!

Tider & Mat & Reflexväst!

Hej!

Har lovat mer info om tider & mat. Kommer här:

Fredag:
Samling kl 10:00 utanför travfiket

Lördag
Samling kl 08:00 utanför travfiket

Söndag
Samling kl 08:00 utanför travfiket

Alla tar med egen fika alternativt köper på plats. Detta gäller alla dagarna.

Middag på lördag:
På lördag kommer det finnas begränsad möjlighet att köpa varm middag för 80 kr. Denna möjlighet finns
bara på lördagen, inte övriga dagar.

De funktionärer som finns uppsatta på funktionärslistan på lördagen och arbetar aktivt minst 4 timmar kommer att bjudas på middagen av SIF. Det kommer att finnas en lista på fiket som ni prickar av er mot.

Fiket kommer att hållas öppet:

Fredag kl 11-19
Lördag kl 09-17
Söndag kl 09-14

Där finns kaffe/läsk/varmkorv/mackor/kakor till försäljning.

Reflexvästar:
Alla funktionärer skall ha reflexväst. Då tiden är knapp och Bjargs kassa lite skral har vi beslutat att var och en tar med sig egen reflexväst.

De flesta av er har säkert väst när ni rider. Tvätta den och ta med. Vi kommer även ha ett fåtal att låna ut, men försök ta med egen i första hand!

Förberedelser och Efterarbete

Hej!

Det kommer att kräva en del förarbete på torsdagen och efterarbete på söndagen!

Det som KAN bli tungt, vi vet inte än, är att mocka ur boxarna. Varje hästägare är skyldig att mocka ut allt och även sopa. Men Bjarg har erbjudit sig att göra detta för sen summa av 100 kr/box. På så sätt kan vi både ge service och tjäna en slant till klubbkassan. Hur många som ev väljer detta vet vi inte förrän till helgen, kanske inte förrän på söndagen....

Ber därför er som kan att försöka stanna kvar så att vi kan hjälpas åt. Det blir både snabbare & roligare då!


Mer info om vad som gäller

DETTA  ÄR FORTFARANDE UNDER BEARBETNING.
JAG SÄGER TILL NÄR DET ÄR KOMPLETT OCH GÅR ATT LITA PÅ!


Om några dagar är det dax! Här en sammanställning om vad de olika funktionärerna skall göra! Vi återkommer med tider och annan info.

Funktionärsansvarig:
Förberedelser: Massor!
Att göra: samordna & vara SIF´s kontaktperson

Veterinärassistent:
Förberedelse: inga
Att göra: skriva veterinärprotokollet

Sekretariatsassistent:
Förberedelser: inga
Att göra: registrera resultatet i World Fengur samt skriva ut resultatlistor & certifikat

Incheckningen:
Förberedelser: Sätt er in i vaccinationsregler. Skriv ut hästägarförsäkran så ni kan lämna ut till de som inte har med sig. Ha med penna och något hårt att ha som underlägg att skriva på. Be sekretariatet om Tidsprogram att dela ut. Lista på vilka hästar som kommer får ni av Lina
Att göra: Hälsa välkomna, kolla hästpass, vaccinationsintyg, hästägarförsäkran och lämna ut program & boxlista. Pricka av vilka som kommit . Så snart incheckningen är avslutad lämnas dessa uppgifter vidare till sekretariatet.

Stall:
Förberedelser:  Kolla att rätt boxar är fyllda med spån. Boxdörr förses med skylt på ryttare. Koll på hur försäljning av spån & hö skall skötas. Koll på hur bilar skall parkera. Ser till att extra vattenspannar finns, tillräckligt med skottkärror/grepar/borstar. Se till att stall A snabbt kan öppnas om någon hästägare inte kan acceptera sin boxplacering av skäl som är godtagbara.
Vid ankomst:  Tag aktivt emot varje ekipage som kommer. Hälsa dem välkomna och presentera er! Visa dem till sina boxar.
Fredag/Lördag/Söndag: Någon måste hela tiden finnas till hands att svara på frågor eller att hjälpa till.
Vid avfärd: Varje box skall lämnas helt tom, väl rensopad. Detta skall kontrolleras innan de lastar hästen och åker. Bjarg kan stå för mockningen, kostar då 100 kr/box. Ingen rabatt ges! Skall betalas kontant på plats.Detta pris har SIF godkänt!

Publikansvarig:
Förberedelser: sätta upp avspärrning för publiken
Att göra: ett staket kommer sättas upp som markering hur närma pubilken får stå. Ingen får stå att hänga
utmed staketen eftersom det kan störa hästarna. Dessa personer ser till att avspärrningen respekteras!

Resultatspringare:
Förberedelser: inga
Att göra: Efter varje avslutad bedömning skall domarprotokollen omedelbart till sekretariatet!

Uppdatering

Hej!

Själv ligger jag fortfarande hemma i sängen, men Bettina och flera andra funktionärer träffades i Vaggeryd idag. Verkar som att allt är under kontroll!

Skall se som jag kan sammanställa det sista imorgon så att alla får info om vad som gäller, när ni skall komma och så.

Ser verkligen fram emot helgen! Det här skall bli så himla kuuuuuuuuuuuuul!

Lin@

Funktionärsträff på söndag kl 10:00

Hej!

Vi behöver träffa funktionärerna på söndag 20/4  kl 10:00.

Vi samlas på stallbacken och går gemensamt igenom vad som skall göras och vad som ingår i varje ansvarsområde.

Viktigt att ni anmäler om ni kan komma eller ej!

[email protected]

Hälsninar Lina & Bettina
(som snart jobbar heltid med förberedelser och med kontakter med Vaggeryd & SIF...)


Funktionärer Fredag 25 april

MED RESERVATION FÖR TRYCKFELSNISSE!

Hör av Dig om Du anmält att Du kan hjälpa till men inte finns med på listan nedan!

Funktionärsansvarig
Huvudansvar: Lina Hallberg
Medhjälpare: Bettina Egelund

Incheckning
Huvudansvar: Marie Fredriksson
Medhjälpare: Emma Egelund
Medhjälpare: _______________

Stall
Huvudansvar: Helen Larsson
Huvudansvar: Chaterina Roswald
Medhjälpare: Annika Magnusson
Medhjälpare: Linnea Unnerhag

Veterinärassistent
Huvudansvar: Åsa Strand
Medhjälpare: Bettina Egelund

Sekreteriatsassistent
Huvudansvar: Ewa Granmar
Medhjälpare: Per Esbjörnsson

Resultattavla:
Huvudansvar: Per Esbjörnsson
Medhjälpare: ______________

Resultatspringare 
Huvudansvar: Marita Fredriksson
Medhjälpare: __________

Publik
Huvudansvar: Ingrid Lindberg
Medhjälpare: Elin Persson

Fikakorg till Domare/Sekreteriat
Huvudansvar: Lina Hallberg

Tomt streck visar att vi saknar en person! Hör av dig om du vill hjälpa till!

[email protected]


Funktionärer Lördag 26 april

MED RESERVATION FÖR TRYCKFELSNISSE!

Hör av Dig om Du anmält att Du kan hjälpa till men inte finns med på listan nedan!

Funktionärsansvarig
Huvudansvar: Lina Hallberg
Medhjälpare: Bettina Egelund

Stall
Huvudansvar: Helen Larsson
Huvudansvar: Chaterina Roswald
Medhjälpare: Linnea Unnerhag

Sekreteriatsassistent
Huvudansvar: Ewa Granmar
Medhjälpare: Per Esbjörnsson

Resultattavla:
Huvudansvar: Per Esbjörnsson
Medhjälpare: Elisabeth Petersson

Resultatspringare 
Huvudansvar: Sassa Larsson
Medhjälpare: Emma Walby

Publik
Huvudansvar: Ingrid Lindberg
Medhjälpare: Elin Persson

Fikakorg till Domare/Sekreteriat
Huvudansvar: Lina Hallberg

Finns tillgänglig: Emma Egelund (ev cafeteria)

Tomt streck visar att vi saknar en person! Hör av dig om du vill hjälpa till!

[email protected]


Funktionärer Söndag 27 april

MED RESERVATION FÖR TRYCKFELSNISSE!

Hör av Dig om Du anmält att Du kan hjälpa till men inte finns med på listan nedan!

Funktionärsansvarig
Huvudansvar: Lina Hallberg
Medhjälpare: Bettina Egelund

Stall
Huvudansvar. Helen Larsson
Huvudsansvar: Chaterina Roswald
Medhjälpare: Linnea Unnerhag

Sekreteriatsassistent
Huvudansvar: Ewa Granmar
Medhjälpare: Per Esbjörnsson

Resultattavla:
Huvudansvar: Per Esbjörnsson
Medhjälpare: Elisabeth Petersson

Resultatspringare 
Huvudansvar: Josephine Löfgren
Medhjälpare: Marie Fredriksson

Publik
Huvudansvar: Ingrid Lindberg
Medhjälpare: Elin Persson

Fikakorg till Domare/Sekreteriat
Huvudansvar: Lina Hallberg

Finns tillgänglig: Emma Egelund

Tomt streck visar att vi saknar en person! Hör av dig om du vill hjälpa till!

[email protected]


Mer info imorgon...

Hej!

Utlovade mer info ikväll, men det blir imorgon istället. Planen vara att visa den preliminära funktionärslistan.

Men Herr Influensa har invaderat mig kropp och viskar i mitt öra att jag nog bör ta det lugnt resten av kvällen...

Gör en sista dubbelkoll av funktionärerna imorgon förmiddag och publicerar listan då istället.

Håll utkik!

Hälsn. Lina

Hålltider för Avelbedömningen

HÅLLTIDER UPPDATERADE MED AKTUELA TIDER!

NOTERA ATT EN HEL DEL ÄNDRINGAR FÖREKOMMER !

Torsdag 24 april
Kl 17:00-19:00         Incheckning               OBS! Tillkommit!

Fredag 25 april
Kl 10:00-17:00          Incheckning
Kl 12:00-18:00          Mätning, drop in
Kl 12:00-19:00          Veterinärbesiktning, drop in
Kl 15:00- ca 18:00    Bedömning

Lördag 26 april
Kl 09:00-ca 18:00     Bedömning

Söndag 27 april
Kl 10:00 -                     Öppen bedömning alla klasser

39 hästar är anmälda. 15 hingstar & 24 ston

Ps;
Tack för alla tips om stolpar! Vi hoppas & tror att vi har en lösning på G.

Hälsn. Lin@

Planeringen fortsätter!

Hej!

Planeringen i full gång!

Vi vet nu att det är 39 hästar anmälda; 15 hingstar & 24 ston.
 
Än är inte programmet spikat och därmed har vi inga hålltider att gå efter. Så snart vi har programmet kommer vi börja kontakta alla som anmält intresse att hjälpa till.

Men klart är att vi kommer behöva alla hjälpande händer!


Stolpar efterlyses!

Gångartsvisningen kommer att hållas på travbanans upplopp.

Kravet från SIF är att en gång, ca 7 meter bred och ca 300 meter lång, skall märkas upp med hjälp av stolpar.

Dessa stolpar måste stå stabilt utan att slås ner i marken. De skall vara låga, max 50 cm, och vita eller svarta
(för bildernas skull).

Har någon av er en idé om var vi hittar dessa stolpar?

Var de finns att hyra, köpa eller hur man enkelt kan tillverka dem?

Ring omgående till Lina 073-076 77 58

Möte i Vaggeryd

Hej!

Idag har vi haft möte i Vaggeryd!

Det var jag & Bettina Egelund från Bjarg. Från SIF var det avelsutskottets ordförande Arne Rulander & ryttaren Heimir Gunnarsson.  Pernilla från travets kansli och Ingrid från fiket representerade Vaggeryd.

Tillsammans gick vi igenom organisation, stallar, banan, platser för exteriörbedömningen, veterinärkontroll, mätning, collectingring... Vi pratade mat och fika, tider och massor, massor mer. Fyra timmar tog det varav två var ute i det vackra, men ack så kyliga aprilvädret.

Avelskanslitet har idag sammanställt anmälda hästar. Jag har fått två uppgifter: på 34 och 39 hästar. Vilket som är rätt vet jag inte, men det visar sig i mitten av nästa vecka då Avelskansliet presenterar sitt program.

Det är först då jag kan få riktig koll på vilka funktionärer som behövs vilka dagar. Men helt klart är att det startar på fredag (vet ej när än) med incheckning, veterinärbesiktning och förmodligen ett mindre antal bedömningar.

På lördag blir det bedömningar från morgon till kväll.

På söndag blir det "finaler", som beräknas vara slut någon gång vid middagstid.

Jag återkommer med mer info!

Hälsn. Lina

34 hästar anmälda till avelsvisningen!

Hej!

Idag gick anmälningstiden till visningen i Vaggeryd ut.

34 hästar är anmälda, vilket inte är helt illa!

Imorgon skall jag & Bettina på möte i Vaggeryd. Imorgon kväll hoppas jag kunna leverera lite
mer konkret information!

Ser att antalet besökare på bloggen ökat de senaste dagarna. Det tar jag som ett gott tecken på
att många i klubben är nyfikna & intresserade!

Höres!

Lin@

Lägesrapport om Avelsvisningen

Hej!

På torsdag 10/4 går anmälningstiden till avelsvisningen i Vaggeryd ut.

På fredag 11/4 kommer Arne Rulander från Avelsutskottet till Vaggeryd.
 
Tillsammans kommer SIF, Bjarg & Travet göra en avstämning om allt runt avelsvisningen. Mötet kommer naturligtvis hållas på travet.

Det är egentligen först efter det som vi vet:

1) Hur många hästar som är anmälda
2) Vilka dagar som avelsvisningen kommer att hållas
3) Hur många funktionärer som behövs
4) Har mer information om upplägget

Jag har idag talat med Anna på Avelskansliet och fått lite mer kött på benen vad gäller de ansvarsområden Bjarg blivit tilldelade.

Denna information tillsammans med ovanstående punkter kommer ligga till grund för hur vi sen fördelar ut funktionärsposterna.

Vissa poster kan splittas upp mellan olika personer/dagar medans andra poster nästan kräver att det är samma person hela tiden.

Fler som vill vara med? Mejla mig på [email protected]

Jag återkommer när jag har mer att berätta!

Ha en skön vårkväll!

Hälsn. Lina

Möte med SIF & Vaggeryd

Go´kväll!

På fredag 11/4 kommer SIF ner för att tillsammans med Bjarg & Vaggeryd gå igenom arrangemanget.

Jag kommer att deltaga och eventuellt även Bettina Egelund.

Återkommer med mer info senare!

Hälsn. Lina

Planeringen går vidare...

Hej!

Jag saknar funktionärer framför allt till söndagen då finalerna är.

Skicka mig ett mejl så mejlar jag tillbaka eller ringer upp kvällstid.

[email protected]

Missade telefontiden hos SIF´s kansli i torsdags och får vänta tills på tisdag då de åter har telefontid. Behöver lite mer detaljerad information från tjejerna på kansliet. De har stor erfarenhet av just de uppgifter Bjarg skall sköta.

I nuläget planerar vi utifrån att det inte blir något på torsdagen. Skulle det mot förmodan börja strömma in anmälningar får vi lösa det då.

Undrar ni över något av allmänt intresse kan ni gärna skriva in en kommentar till detta inlägg så svarar jag så att alla kan ta del av det.

Hälsn Lina

Medlemslista

Hej!

De flesta har nu betalt in medlemsavgiften för 2008.

Totalt har Bjarg 58 st medlemmar

Fördelning mellan medlemsskap
Senior 39 st
Junior 1 st
Minior 2 st
Familjemedlem 12 st
Lokalmedlem (huvudmedlem i annan klubb) 1 st
Introduktionsmedlem 1 st

Fördelning mellan städer/samhällen
Aneby 1 st
Bottnaryd 1 st
Gnosjö 1 st
Hillerstorp 1 st
Huskvarna 8 st
Jönköping 9 st
Kaxholmen 1 st
Linneryd 1 st
Månsarp 3 st
Norrahammar 2 st
Ransta 1 st
Reftele 1 st
Rottne 1 st
Rydaholm 2 st
Skillingaryd 5 st
Stockaryd 2 st
Tenhult 5 st
Vaggeryd 1 st
Vejbystrand 1 st
Vrigstad 5 st
Värnamo 3 st
Åsenhöga 2 st
Övrigt 1 st

Inom de närmaste veckorna kommer vi skicka ut en aktuell medlemslista via brev.

Hälsn. Lina

Avelsvisning i Vaggeryd 24-27 april

Hej!

Igår sammanträdde styrelsen och jag blev utsedd att vara funktionärsansvarig!

För att snabbt nå ut med aktuell information kommer jag använda mig av:

1) Bloggen
2) Mejlen


Att jag väljer mejlen i andra hand är för att vi fortfarande saknar mejladresser till flera av våra medlemmar


Lägesrapport Onsdag 2 april:

Jag har ikväll ringt upp Arne Rulander, nybliven ordförande i SIF´s avelsutskott. Det är han som står som ansvarig för avelsvisningen i Vaggeryd. Arne & jag kommer kommer att hålla kontakt framöver.

Som det ser ut nu (kan ändra sig!) kommer det inte jättemånga hästar för bedömningen. Den preliminära planen är därför att starta med incheckningen först på fredag eftermiddag. Men som sagt: detta är preliminärt!

Ansvarsområdena är uppdelade mellan Avelsutskottet, Vaggeryd & Bjarg.

Det Bjarg skall ansvara för samtliga dagar är:

Incheckning: hälsar välkomna, tittar på vaccinantionsintyg och visar bilarna var de skall parkera

Stallansvarig: ansvar dels för att alla boxar är i ordning och märkta med rätt hästs namn. Visar alla hästar till rätt box. Finns tillgänglig för att svara på frågor som uppkommer runt stallarna.

Stallhjälp: hjälper stallansvarig med ovanstående uppgifter

Veterinärassistent: Hjälper veterinären med besiktningen, antecknar i protokoll mm

Resultatspringare: omedelbart efter varje enskild bedömning skall domarprotokollen transporteras till sekreteriatet.

Sekreteriat: datavan person ansvarar för registeringen i World Fengur samt skriva ut restultatlistor och certifikat


Vi behöver fler som hjälper till!

Några har redan anmält sig, men vi behöver fler!

Mejla er intresseanmälan till mig:  [email protected]

Jag har börjat göra listor där jag kommer fördela ut arbetsuppgifter med hänsyn till både önskemål och behov.
Än så länge är inget spikat! Anmälningstiden för avelsvisningen går ut två veckor innan visningen och först därefter kan vi göra ett definitivt schema.


Uppmaning!

Nu går vi ihop, förenas och visar hela islandshäst Sverige att Bjarg & Vaggeryd är något att räkna med! Vi skall tillsammans ge dem en anledning till att i framtiden vilja lägga större tävlingar, avelsvisningar och kurser i Vaggeryd. Första intrycket är viktigt! Tillsammans skall vi visa dem att Bjarg är duktiga organisatörer, att vi är glada och positiva att samarbeta med och att Vaggeryd är Sveriges mittpunkt!

Det var allt för ikväll!

Glada Avelshälsningar

//Lina Hallberg

RSS 2.0